SYKSYN TAMPEREEN KALAMARKKINOITA VIETETÄÄN JÄLKEEN LAUKONTORILLA 27.-29.9.2024!
Seuraa meitä Facebookissa https://www.facebook.com/tampereenkalamarkkinat
Seuraa meitä Instagramissa #tampereenkalamarkkinat
Ari Tapanaisen kokkausnäytöksen reseptit kevään 2024 kalamarkkinoilta:
Kalaherkkuja tarjolla jo vuodesta 1991
Tampereen Kalamarkkinat ovat saavuttaneet yleisön kiistattoman suosion. Suomen ensimmäiset kalamarkkinat pidettiin Tampereella vuonna 1991 Laukontorilla. Siitä lähtien kymmenet tuhannet markkinavieraat ovat tutustuneet uusiin makuelämyksiin kaksi kertaa vuodessa järjestettävässä tapahtumassamme.
Perinteikäs tapahtuma on myös erittäin ajankohtainen foorumi lähiruoan ja ilmastoahdistuksen ollessa tapetilla. Kalamarkkinat houkuttelevat toista sataa yrittäjää eri puolilta Suomea tarjoamaan monipuolisia kala- ja erätuotteita, ruoka-annoksia, elintarvikkeita ja käsitöitä markkinaväelle.
Kalatuotteiden myynti on keskitetty torialueelle ja oheistuotteet ovat reuna-alueilla. Tarjolla on tuoretta kalaa, uunituoretta savu- ja loimukalaa, kalahampurilaisia, kalakukkoja, paistettuja silakoita, muikkuja, kirjolohia ja lohia, säilykkeitä sekä tietenkin perinteisiä ammattikalastajien silakkatuotteita. Mukana on myös muita saaristolaistuotteita mm. tyrnimehua, saaristolaisleipää jne.
Kalamarkkinat syntyi Tampereella. Rannikkokaupungeissa on pidetty silakkamarkkinoita. Silakkamarkkinat ovat säilyttäneet suuren yleisön kiinnostuksen kautta vuosikymmenten. Pirkanmaan kalatalouskeskuksessa heräsi kiinnostus saman tyyppisen tapahtuman järjestämiseen. Halusimme kuitenkin jotain uutta ja siihen mukaan vähän vanhaa. Tältä pohjalta alkoi kalamarkkinoiden kehittelytyö.
Suomen ensimmäiset kalamarkkinat pidettiin Tampereella vuonna 1991 Laukontorilla. Tapahtuman suunnittelussa tietoisesti valitsimme nimeksi kalamarkkinat eikä silakkamarkkinat. Silakkamarkkinoilla on oma historiansa eikä idean suora kopioiminen toimi. Kalamarkkinoilla tuodaan esille kaikenlaista kalaa, silakka on yksi laji muiden joukossa.
Tärkeä lenkki toiminnan alussa oli riittävän käynnistysrahoitus. Avustusta saatiin alkuvaiheessa MMM:n Kala- ja riistaosastolta ”Kotimaisen kalankäytön edistäminen” – määrärahasta. EU:n myötä avustus muuttui KOR:n rahaksi (Kalatalouden ohjausraha). Avustusten käyttö loppui vuonna 1998. Tästä eteenpäin Tampereen kalamarkkinat on toiminut omillaan.
Ensimmäisenä vuonna markkinat pidettiin keväällä, mutta yleisön pyynnöstä tapahtumaa alettiin järjestää jo seuraavasta vuodesta lähtien kaksi kertaa vuodessa; keväisin ja syksyisin. Keväällä tapahtuma on viikkoa ennen vappua, kesäkauden avaus. Syksyllä tapahtuma on Tampere-päivän yhteydessä. Markkinat sai heti jakamattoman suosion. Kalamarkkinat on Tampere-päivän suosituin tapahtuma. Keväällä ja syksyllä tapahtumassa käy noin 30 000-50 000 asiakasta eli vuodessa noin 70 000-100 000.
Kalastajien suoramyyntitapahtuma ja yleisön herkuttelu
Keskeisimmät myytävät kalalajit markkinoilla ovat olleet muikku, kirjolohi ja silakka. Tiskeillä on ollut tarjolla lisäksi mm. lohta, haukea, kuhaa, lahnaa, madetta, siikaa, ankeriasta ja nahkiaista. Vuosien varrella markkinoilla on ollut useita muotituotteita, jotka ovat tulleet jäädäkseen. Loimukirjolohi, kalapaella, upporasvassa tiristetyt muikut ym. ovat pysyneet yleisön suosikkeina. Perinteiset puolisäilykkeet silakasta, täyssäilykkeet muikusta, kuoreesta ja särjestä ovat olleet suosittuja herkkuja kotiin viemisiksi.
Monille kalastajille kalamarkkinoista on tullut tärkeä lisätulon lähde sen jälkeen kun kalan hintataso laski 1990-luvulla. Markkinat ovat kalastajalle tärkeä suoramyyntitapahtuma, jossa kohdataan asiakas henkilökohtaisesti. 2010-2020-luvuilla kalamarkkinoille ovat kuuluneet keskeisesti kalaruokaosastot, joissa on tarjolla monenlaisia paikanpäällä syötäviä herkullisia kalaruoka-annoksia.
Suosittu tapahtuma on houkutellut parhaimmillaan toista sataa yrittäjää eri puolilta Suomea tarjoamaan monipuolisia kalatuotteita sekä siinä sivussa myös oheistuotteita pirkanmaalaisille. 2020-luvun tapahtumissa myyntiosastoja rakentuu Laukontorille kahdesti vuodessa noin 50.
Kehittämistyö on jatkuvaa
Hyvä idea poiki uusia tapahtumia eri puolille maatamme. Pian Tampereen kalamarkkinoiden käynnistyttyä alkoikin eri puolille Suomen nousta kalamarkkinaboomi. Kalamarkkinoita onkin nyt eri puolilla Suomea.
On monia syitä, miksi Tampereen kalamarkkinat on suosittu. Monipuolinen kalatuotteiden tarjonta on ollut tärkein syy. Tapahtuman oma ”profiili” tulee olla esillä.
Kalamarkkinat on perhetapahtuma. Oluttelttaa ei tapahtuman yhteydessä ole ollut eikä sitä ole kaivattukaan. Tapahtumassa on huomioitu myös lapset ja nuoriso. Perjantain nuorisopäivänä tarjotaan lapsille ja nuorille heitä kiinnostavia tuotteita ja ohjelmaa. Näin opetamme tamperelaiset nuoret käymään tapahtumassa ja nauttimaan kalasta. Laukontori oli 1990-luvun alussa varsin epäkäytännöllinen. Torialuetta muotoiltiinkin kaupungin toimesta toimivammaksi.
Vuonna 2000 kalamarkkinoiden myyntialue muutettiin uuteen uskoon, perustettiin erillinen ruokailu-alue. Ruokamyyjät ovat varanneet teltastaan erillisen ruokailutilan. Oheistuotteet on siirrettiin syrjemmälle. Niin saimme alueesta yhtenäisen ja toimivan. Tapahtuman ideaa ei saa hukata vaan se tulee näkyä selkeästi. Asiakkaat tulevat markkinoille syömään kalaruokia. Kylläisenä on mukava tehdä kauppoja ja tavata tuttuja.
Markkinatapahtuman tulee olla tapahtuma, jossa asiakkailla on mahdollisuus syödä maittavaa kalaruokaa, tehdä hyviä ostoksia ja tapailla vanhoja tuttuja – sanalla sanoen viihtyä tapahtumassa ilman arkipäivän kiirettä. Kalamarkkinoilla on aina monipuolista ohjelmaa. Muusikot, trubaduurit ja laulava koululuokka vastaavat markkinoilla livemusiikista. Kalankäsittely- ja kalaruokanäytökset, haastattelut ja tietoiskut kuuluvat tapahtuman repertuaariin.
Tampereen kalamarkkinat on edukseen
Markkinaviestilehti arvioi vuonna 2006 Suomen markkinatapahtumia. Markkinayrittäjiltä tiedusteltiin noin 1000 eri tapahtuman toimivuutta. Tulos oli mukavaa kuultavaa; Tampereen kalamarkkinat on paras kalamarkkinatapahtuma. Koko rankinglistalla tapahtumamme sijoittui 30. Toimintalinjamme on oikean suuntainen.
Tapahtumamme on noteerattu kansainvälisellä tasolla. Olemme saaneet huomiota ulkomaita myöten. ”Blueprint” – lehti (SAS-yhtiön julkaisema lentokoneessa jaettava lehtinen talvi 2006) noteerasi tapahtumamme. Lehdessä esitellään turisteille hyviä menokohteita eri puolella Suomen. Tampereen tapahtumista mainittiin myös kalamarkkinat: ”Apr 21-23 Tampere Fish Market Laukontori Market Place”. Hienoa, tervetuloa viihtymään aina ulkomailta saakka.
Tervetuloa viihtymään
Pirkanmaan Kalatalouskeskus ry