Kalamarkkinat syntyi Tampereella

Rannikkokaupungeissa on pidetty silakkamarkkinoita. Ne ovat säilyttäneet suuren yleisön kiinnostuksen kautta vuosikymmenten. Pirkanmaan kalatalouskeskuksessa heräsi kiinnostus samantyyppisen tapahtuman järjestämiseen. Halusimme kuitenkin jotain uutta ja siihen mukaan vähän vanhaa. Tältä pohjalta alkoi kalamarkkinoiden kehittely.

Suomen ensimmäiset kalamarkkinat pidettiin Tampereella vuonna 1991 Laukontorilla. Tapahtuman suunnittelussa tietoisesti valitsimme nimeksi kalamarkkinat eikä silakkamarkkinat. Silakkamarkkinoilla on oma historiansa eikä idean suora kopioiminen toimi. Kalamarkkinoilla tuodaan esille kaikenlaista kalaa, silakka on yksi laji muiden joukossa.

Ensimmäisenä vuonna markkinat pidettiin syksyllä mutta yleisön pyynnöstä tapahtuma järjestettiin kaksi kertaa vuodessa; keväisin ja syksyisin. Keväällä tapahtuma on viikkoa ennen vappua, kesäkauden avaus. Syksyllä tapahtuma on Tampere-päivän yhteydessä. Markkinat sai heti jakamattoman suosion. Kalamarkkinat on Tampere-päivän suosituin tapahtuma. Keväällä ja syksyllä tapahtumassa käy noin 30 000-50 000 asiakasta eli 70 000 – 100 000 asiakasta.

Hyvä idea poiki uusia tapahtumia eri puolille maatamme. Pian Tampereen kalamarkkinoiden käynnistyttyä alkoikin eri puolille Suomen nousta kalamarkkinaboomi. Kalamarkkinatapahtumia onkin runsaasti eri puolilla Suomea.

Kalastajien suoramyyntitapahtuma

Vuosien varrella markkinoilla on ollut useita muotituotteita, jotka ovat tulleet jäädäkseen. Loimukirjolohi, kalapaella, upporasvassa tiristetyt muikut ym. ovat pysyneet yleisön suosikkeina. Perinteiset puolisäilykkeet silakasta, täyssäilykkeet muikusta, kuoreesta, särjestä ovat pysyneet suosittuina. Monille kalastajille kalamarkkinoista on tullut tärkeä lisätulon lähde sen jälkeen kun kalan hintataso laski 1990-luvulla. Markkinat ovat kalastajalle tärkeä suoramyyntitapahtuma, jossa kohdataan asiakas henkilökohtaisesti.

Kalamarkkinat on perhetapahtuma. Tapahtumassa on huomioitu myös lapset ja nuoriso. Perjantain nuorisopäivänä tarjotaan lapsille ja nuorille heitä kiinnostavia tuotteita ja ohjelmaa. Näin opetamme tamperelaiset nuoret käymään tapahtumassa ja nauttimaan kalasta. Markkinatapahtuman tulee olla tapahtuma, jossa asiakkailla on mahdollisuus syödä maittavaa kalaruokaa, tehdä hyviä ostoksia ja tapailla vanhoja tuttuja – sanalla sanoen viihtyä tapahtumassa ilman arkipäivän kiirettä.

Tervetuloa viihtymään

Toivottaa
Pirkanmaan Kalatalouskeskus ry

Lisätietoa markkinoista:

  • Pirkanmaan Kalatalouskeskus ry:n markkinakoordinaattori Päivi Vuorinen p. 040-5929421
  • Toiminnanjohtaja Ismo Kolari, p. 050-5929 259.
  • Kalamarkkinoiden kartta, myyjäluettelo ja ohjelma löytyvät näiltä sivuilta.

Tampereen kalamarkkinat pähkinänkuoressa:

  • Järjestettiin ensimmäisen kerran keväällä 1991
  • Nykyään vuosittain sekä keväällä että syksyllä
  • Markkinapaikka Tampereen Laukontori
  • Kävijämäärä 30 000 – 50 000, parhaimmillaan noin 100 myyjää, 2020-luvulla noin 50 myyntiosastoa eri puolilta Suomea